-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15248 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در چه مواردي زن بر شوهرش حرام مي شود
در زماني كه زن در عادت;

يعني، حيض بسر ميبرد و همچنين

زماني كه تازه زايمان كرده ودر ايام

نفاس به سر ميبرد نزديكي كردن با

زن براي شوهر حرام است; اما

نشست و برخاست و ساير لذتها

از زن اشكال ندارد. و يكي ديگر هم

در حال احرام حج و عمره است كه

زن بر مرد حرام است; تا طواف

نسا را انجام دهد و از احرام خارج

شود. و اما ظهار آن است كه خداي

ناكرده مردي از روي عمد و قصد و

اختيار و اراده ؤ بدون شوخي ؤ و با

توجه به مسئله بگويد ((انت عبلبيذ

كظهر امي ;يعني تو براي من بمنزلهئ

پشت مادر من هستي)) يا لفظي كه

شبيه به اين معني باشد ؤ كه اين در

جاهليت بيشتر مرسوم بوده و نوعي

طلاق محسوب ميشده است ؤ و

موجب حرمت هميشگي زن بر

مردمي شده; لكن از نظر اسلام اگر

كسي با شرايط، ظهار كرد كه از

جمله شرايط اين است كه تشبيه

كردن فقط به مادر باشد; پس اگر

كسي زنش را به خواهر يا دخترش

شبيه كرد اين حكم ظهار را ندارد و

بايد ظهار در نزد دو نفر شخص

عادل باشد كه گفتن اين جمله را از

مرد نسبت به زنش بشنوند و مرد در

حال بلوغ و عقل و اختيار باشد و

مجبور نباشد هم چنين در حال

خشم يا شوخي نباشد و زن در آن

زمان از حيض و نفاس پاك باشد كه

اگر با تمام شرايط واقع شد نزديكي

با اين زن بر مرد حرام ميشود تا

وقتي كه كفاره ظهار





را بدهد; يعني، راه رجوع و حلال

شدن زن بر مرد دادن كفاره است و

كفاره يكي از سه چيز است ؤ البته به

ترتيب ؤ اول; آزاد كردن يك بنده كه

در زمان ما چون بنده نيست اين

يكي ساقط است. دوم; گرفتن دو

ماه روزه كه سي و يك روز آن پي در

پي باشد. سوم; در صورت عاجز

بودن از گرفتن روزه بايد 60 مسكين

را طعام بدهد; به همان صورت كه

در كفاره ماه رمضان گفتهاند و اگر

كفاره ندهد بايد زن را طلاق دهد;

يعني، نميتواند زن را معلق قرار

دهد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.